Magdalena Daniec, „Częściowa anhedonia”

Pragaleria

Stalowa 3, Warszawa

Magdalena Daniec, „Częściowa anhedonia”

Zapraszamy serdecznie na wernisaż wystawy malarstwa Magdaleny Daniec, który odbędzie się w Pragalerii 20 maja 2016 r. w godz. 18.00-21.00. O oprawę muzyczną zadbają Oksana Predko i Wojtek Makowski. Po wernisażu zapraszamy na afterparty do To Się Wytnie. Wystawa potrwa do 2 czerwca 2016 r.

Patroni i partnerzy wydarzenia: Fundacja Promocji Sztuki Polskiej, ArtImperium, O.pl, Artinfo.pl.

Częściowo się wymyka

Czy to będzie opowieść o smutku? Nie, nie do końca. Choć oczywiście częściowo też, bo przecież to „Częściowa anhedonia”. Malarstwo Magdaleny Daniec nie jest jednak smutne, natomiast na pewno jest poważne. Generalnie jej twórczość to poważna sprawa i to nawet bardzo. Pod wieloma względami. Na początek ze względu na warsztat. Z jednej strony artystka jest absolutną perfekcjonistką. Działa w obszarze obrazu, a także w obrębie jego warstw, z taką precyzją i świadomością, z jaką czynili to mistrzowie malarstwa dawnego oraz pisarze ikon. Po drugie jednak, a może właśnie dzięki tej świadomości, w zasadzie rzemieślniczej, może sobie pozwolić na zupełną dezynwolturę. Stąd w malarstwie Daniec kolaż używany w tak śmiały sposób, w jaki inni artyści używają tylko farb. Artystka wkleja papiery, fotografie, przedmioty. „Chomikuje” rzeczy znalezione i odziedziczone, daje im nowe życie i znaczenie w przestrzeni obrazowej, wykorzystuje ich faktury i kolory. Gra jednak tymi elementami nie jak fragmentami grafik, a jak dodatkową paletą kolorystyczną. Chętnie też czerpie z nich jeszcze jeden element, ten, którego zawsze w malarstwie brakowało, a po który artyści na zasadach „oszukania oka” sięgali w różny sposób, mianowicie trzeci wymiar. Magda Daniec wykorzystuje właściwości przestrzenne materiałów, buduje miniaturowe konstrukcje skrzynkowe wklęsłe, lub przeciwnie, wypukłe witrynki z malarstwem, w którym coś wystaje, coś jest nie do końca przymocowane i płaskie. Patrząc na te elementy, ma się jednak przekonanie, że u Daniec wszystko jest w pełni malarstwem, że to inny sposób stosowania impastów. Najważniejszy u Magdy Daniec jest kolor. W nim wypełza trochę „anhedonii”. Częściowo. I też na zasadzie kontrastu.

Czytaj więcej »

Od pewnego czasu nikt autorki nie ogranicza. To jej pierwsza wystawa po dłuższej przerwie. Przerwie, w czasie której „tworzyła do szuflady”, po rozstaniu z reprezentującą ją wcześniej galerią. Zaczęła swobodnie malować obrazy pozornie smutne, w ograniczonej gamie kolorystycznej: czarne, białe, roztopione w szarościach, eksplorujące różne obszary czerwieni, od koloru wina do niezwykle opalizujących miedzi. Anhedonia jest więc tu częściowa, gdyż jest też radością z niezależności twórczej. Zresztą Daniec ze zdziwieniem zauważyła, że jej „szuflada” często pustoszeje, a kolekcjonerzy potrafią ją odnaleźć. Ponadto panująca częściowo w szufladzie anhedonia ich nie zniechęca. Zestawienia kolorystyczne, jakie tworzy Magdalena Daniec to najważniejsza tajemnica jej malarstwa. One wymykają się opisowi. Czasami są bardzo subtelne i na jednej „oktawie” opowiadają cały obraz. Innym razem kompozycja stworzona jest na zasadzie kontrapunktu. Nie jest już delikatna, a przeciwnie ostra i drapieżna. Choć to też może być pozorem, bo koncepcje Daniec zawsze warto oglądać z dwóch perspektyw – koncentrując się na ogólnym wrażeniu, a następnie poszukując niuansów w małych kadrach, odnajdując mikropowieści w większej aranżacji. Autorka lubi zestawiać swoje prace w dyptyki. Dzieje się tak ze skończonymi już płótnami, do których intuicyjnie tworzy pary. Czasami jednak podobną zasadę wykorzystuje w obrębie jednego obrazu, który optycznie dzieli na części, zderzając ze sobą jasną i ciemną stronę tej samej historii. Szczególną rolę w budowaniu obrazu pełni też u Magdy Daniec kontur. On nadaje jej pracom siłę, dodatkową ekspresję, pozwala wybrzmieć kolorom w całej ich pełni. Powoduje, że są to bardzo mocne obrazy. Często zdaje się oglądającym, że mają one znacznie większe formaty, niż ich rzeczywisty wymiar. Malarstwo Magdy Daniec nie jest oczywiste. Artystka tworzy zazwyczaj abstrakcje, przeważnie małe formaty, najczęściej w gamie barwnej ograniczonej do bieli, czerwieni i czerni… Zazwyczaj, przeważnie, najczęściej. Malarstwo Magdy Daniec wymyka się definicjom. Częściowo.

Agnieszka Gniotek

Galeria

1

Magdalena Daniec

Niebezpieczny książę (2013)

olej, płótno, 100x70 cm

Cena: 3500.00

2

Magdalena Daniec

Zdumiewająca prognoza pogody (2013)

olej, płótno, 100x70 cm

Cena: 4300.00

3

Magdalena Daniec

Przerwa (2013)

olej, płótno, 54x92 cm

Cena: 2100.00

4

Magdalena Daniec

Borobudur (2016)

technika własna, mieszana, olej, collage na płótnie, 24x 21,5 cm

Cena: 900.00

6

Magdalena Daniec

Niebezpieczne związki 1 (2016)

olej i akryl na płótnie, 25x 20 cm

Cena: 700.00

7

Magdalena Daniec

Spadochroniarze - Tryptyk (2016)

Pilot 1, 18x 24 cm, olej i kolaż na płótnie
Pilot 2, 18x 24 cm, olej i kolaż na tekturze i pudełku
Pilot 3, 18x 24 cm, olej i kolaż na płótnie

Cena: 1200.00

8

Magdalena Daniec

 z cyklu Recykling: Okładka (2016)

kolaż na pudełku, 12x8,5 cm

Cena: 250.00

9

Magdalena Daniec

Częściowa Anhedonia II (2015)

technika własna, olej, płótno, 54x79 cm

Cena: 3000.00

10

Magdalena Daniec

Święte Słowa (2015)

technika mieszana, olej, kolaż, płótno, 42x63 cm

Cena: 2500.00

11

Magdalena Daniec

Fabryka planet (2013/2016)

technika własna, olej, kolaż, płótno, 90x140 cm

Cena: 9500.00

12

Magdalena Daniec

Szary bez tytułu (2015)

olej, płótno, 65x70 cm

Cena: 3000.00

13

Magdalena Daniec

Niekiedy (2016)

olej, płótno, 50x60 cm

Cena: 2800.00

14

Magdalena Daniec

Ostatnia blaszana planeta (2016)

olej, blacha, technika mieszana, płótno, 61x52 cm

Cena: 2900.00

15

Magdalena Daniec

Początek (2016)

olej, płótno, 37,5x37,5 cm

Cena: 1400.00

16

Magdalena Daniec

Znak (2016)

olej, kolaż, płótno, 20x26 cm

Cena: 700.00

17

Magdalena Daniec

Znaki na niebie (2010)

olej, akryl, płótno, 92x115 cm

Cena: 11500.00

18

Magdalena Daniec

Album drugi, strona pierwsza (2010)

olej, płótno, 55x98 cm

Cena: 3100.00

19

Magdalena Daniec

Kartka z kalendarza (2016)

olej, kolaż, płótno, 43x34 cm

PRACA SPRZEDANA

Cena: 1300.00

20

Magdalena Daniec

Na zawsze (2016)

olej, akryl, kolaż, płótno, 43x34 cm

Cena: 1400.00

21

Magdalena Daniec

Mały fragment snu (2015)

olej, kolaż, płótno, 24,5x59 cm

Cena: 1400.00

22

Magdalena Daniec

Godzina snu (2015)

olej, płótno, 24,5x59 cm

Cena: 1400.00

23

Magdalena Daniec

Tryptyk- krzyż (2015)

olej na płótnie, 74x59 cm

Cena: 2800.00

24

Magdalena Daniec

Nieudane zdjęcia z wakacji (2013)

olej, technika własna, płótno, 65x60 cm

Cena: 2800.00

25

Magdalena Daniec

Collage wspomnień (2015)

technika mieszana, kolaż, olej, płótno, 70x66 cm

Cena: 3000.00

26

Magdalena Daniec

Próba oddalenia (2011)

olej, płótno, 69x63 cm

Cena: 2800.00

27

Magdalena Daniec

ABD (2015)

olej, kolaż, płótno, 69x63 cm

Cena: 3000.00

28

Magdalena Daniec

Zaproszenie z cyklu Recykling (2016)

technika własna, papier, tektura, 16x15,5 cm

Cena: 320.00

29

Magdalena Daniec

Mała depersonalizacja (2012)

olej, płótno, 55x53 cm

PRACA SPRZEDANA

Cena: 2500.00

31

Magdalena Daniec

Metamorfoza (2016)

olej, płótno, 24x59 cm

Cena: 1500.00

32

Magdalena Daniec

Względny spokój (2015)

olej, płótno, 25x59 cm

Cena: 1500.00

35

Magdalena Daniec

Dzień 217, tydzień 32 (2015)

technika własna, kolaż, 33x24 cm

Cena: 1400.00

37

Magdalena Daniec

Porzucony nocą (2016)

olej, 18x24 cm

Cena: 700.00

38

Magdalena Daniec

Teatrzyk z cyklu Recykling (2016)

technika własna, pudełko, tektura, 24,5x35 cm

Cena: 320.00

Zgłoszenie chęci kupna

W celu zgłoszenia chęci kupna należy wypełnić formularz.

Prosimy o wpisaniu w pole "dodatkowe uwagi" informacji na temat preferowanego sposobu płatności (przelew, gotówka, karta, przelew) oraz sposobu odbioru prac (osobisty, przesyłka pocztowa, przesyłka kurierska) oraz ewentualnie czy są Państwo zainteresowani innymi pracami tego artysty.

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
telefon: 884798852
email: info@pragaleria.pl




Metoda licytacji

Limit ceny


Akceptuję regulamin oferty galeryjnej