Aukcje

Pragaleria

Stalowa 3, Warszawa

Dwa lata później Ząbkowice zyskują prawa miejskie m.in. dzięki działalności hut oraz zakładów tworzyw sztucznych. W tamtym czasie były zwane Ząbkowicami Będzińskimi. Przekształcone przedsiębiorstwo, korzystające z własnych tradycji i technologii szkła prasowanego sięgających początku XX wieku, rozwija własną wzorcownię, w której wkrótce zostają zatrudnieni znani dziś projektanci m.in.: Jan Sylwester Drost, Eryka Trzewik-Drost, Bogdan Kupczyk, Ryszard Serwicki, Izabela Szkleniarz. Wśród nich znaleźli się absolwenci Wydziału Szkła Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Dzięki Janowi Sylwestrowi Drostowi, twórcy działu wzorcowni, zmieniło się podejście do szkła użytkowego. Nabrało ono nowych walorów estetycznych i artystycznych. Zmodernizowano technologię wytwarzania prasowanych wyrobów oraz udoskonalano formy metalowe do produkcji przedmiotów codziennego użytku. Dzięki temu projektanci mieli większą swobodę w kreacji szkła królującego w polskich domach lat 70. i 80. XX wieku, a obecnie stanowiącego kolekcjonerski obiekt pożądania miłośników designu.
W 1977 roku Ząbkowice zostały przyłączone do Dąbrowy Górniczej a sama Huta Szkła Gospodarczego Ząbkowice była u szczytu swojego rozwoju. W 1975 roku hutę opuścił jeden z najbardziej rozpoznawalnych projektów Jana Sylwestra Drosta – „Asteroid” – charakteryzujący się łagodną linią krawędzi szkła, dzięki zastosowaniu otwartych form do jego wytworzenia. Ząbkowicka huta nie poddała się przemianom ustrojowym przełomu lat 80. i 90. Dopiero w 1995 roku pojawiły się problemy finansowe przedsiębiorstwa związane z jego prywatyzacją oraz spadkiem popularności oferowanych wyrobów. W 2002 roku, w oparciu o infrastrukturę Huty Szkła Gospodarczego „Ząbkowice”, powstała Huta Szkła Artystycznego „Ząbkowice” a jeszcze później, w 2004 roku, spółka Crystallite Huta Szkła.
Mamy nadzieję, że bogata oferta naszej najnowszej aukcji stanie się dla Państwa interesującym przeglądem form pochodzących z tzw. Ząbkowic.

Zobacz aktualności

Pragaleria zaprasza na „Aukcję designu z kolekcji Beaty Bochińskiej”, historyczki designu, kolekcjonerki i miłośniczki dobrych wzorów, autorki książki „Zacznij kochać dizajn.” Aukcja odbędzie się 4 listopada 2020 r., o godzinie 19.30. Poprzedzi ją cykl spotkań z Beatą Bochińską oraz wirtualny spacer po wystawie przedaukcyjnej, zorganizowanej we wnętrzach klimatycznego domu w Milanówku, w którym konteksty i wspomnienia wyłaniają się z każdego zakamarka.

Design czy dizajn? Oto jest pytanie! Jednak to nie spór o formę zapisu tego słowa i późniejsze komplikacje związane z jego odmianą są tu najważniejsze. Kluczowe jest to, że chodzi o wzornictwo i dobry projekt przedmiotów codziennego użytku. Pragaleria stanęła po stronie „designu”, za to autorka jednej z najpopularniejszych książek o kolekcjonowaniu form, miłośniczka sztuki użytkowej – po stronie „dizajnu”. Ten drobiazg nie przeszkodził nam jednak w obopólnym zachwycie nad utylitarnym pięknem prezentowanych w katalogu obiektów i połączeniu sił w celu promocji dobrze zaprojektowanych rzeczy.

Liczne filmy, wywiady z główną bohaterką, zawierające historię związaną z samym miejscem, opowieści o jej strategiach kolekcjonowania, analiza najciekawszych, zaprezentowanych w katalogu obiektów oraz niejedna anegdota, to dobry początek, by zachęcić wszystkich do rozpoczęcia przygody ze zbieraniem dobrych projektów. Dzięki temu, stwierdzenie że: Beata Bochińska przekazując wiedzę i dzieląc się sekretami domu w Milanówku, „mówi do rzeczy”, nabiera dodatkowego znaczenia. I jak tu „nie kochać dizajnu?!”

Beata Bochińska – Autorka książki “Zacznij kochać dizajn”
Historyczka designu, specjalistka zarządzania designem i rozwojem produktu, kolekcjonerka.
Autorka metodologii prognozowania trendów stylistycznych z wykorzystaniem profili klienta. W tym obszarze współpracuje z największymi sieciami wyposażenia wnętrz i producentami. Autorka kilkuset artykułów specjalistycznych, raportów i książek poświęconych zarządzaniu designem. Producentka i współautorka filmów dla TV i kontentu dla portali branżowych. Wykładowczyni krytyki designu na Uniwersytecie Warszawskim i zarządzania rozwojem nowego produktu w SGH w Warszawie. Prowadzi dedykowane warsztaty dla firm z tworzenia korzyści biznesowych w oparciu o wykorzystanie designu i szkolenia dla kolekcjonerów i miłośników designu.Jurorka konkursów projektowania usług o zasięgu globalnym (Nowy Jork, Sydney, Kair, Warszawa) w dziedzinach: design, digital media i software design.