Marcin Biegański, ‘79
Wyreżyserował filmy: Artysta (2016), Piotrowsky (2018), Pływak (2020), Hajduga (2020), które zostały zakwalifikowane na festiwale filmowe takie jak: Ińskie Lato Filmowe, Bytom Film Festiwal, Festiwal Filmowy Opolskie Lamy, Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Euroshorts”, Międzynarodowy Festiwal Filmów Niezależnych „Publicystyka”, Festiwal Filmowy „Grand Prix Komeda” w Ostrowie Wielkopolskim. Obecnie pracuje nad kolejnymi produkcjami.
W 2016 roku otworzył galerię sztuki w swoim przydomowym garażu.
Jest pomysłodawcą Przygodzickiego Biennale Sztuki „RETROSPEKTYWA”, która w ub. roku miała swoją drugą edycję.
W 2020 zainicjował otwarcie Galerii Sztuki „Operis.Artis” w Antoninie, pierwszej oficjalnej galerii w gminie Przygodzice.
Autor dwóch murali na przystanku autobusowym w Antoninie:
W 2015 roku powstał malarski „Life plan by William Blake”.
W 2020 roku fotograficzny „Pytanie Chopina”, który jest największą odnotowaną fotografią, wywołaną klasyczną, ciemniową techniką na elewacji w przestrzeni miejskiej.
W 2011 roku jego fotografia wywoływana bezpośrednio na ścianie i drewnie została zakwalifikowana do konkursu „DOBRY WZÓR”, organizowanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Łodzi. W 2013 roku otrzymał wyróżnienie na Biennale technik fotograficznych „REMIS” w Ostrowie Wielkopolskim za obraz TK, wykonany w tej samej technice.
W 2018 roku zaaranżował muzykę i wokal do poezji Macieja Pająka, ostrowskiego poety. W 2019 roku wydał własnym sumptem płytę „Rozkład Normalny” pod pseudonimem Unknown Artist.
Brał udział w plenerach organizowanych przez Powiatową Galerię Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim, wystawach zbiorowych oraz kilku wystawach indywidualnych.
Obrazy
Prezentowane obrazy można usytuować na pograniczu fotografii i malarstwa (płótno, czarna farba). Nie są ani jednym ani drugim. Pierwszym, który wspomina ową formę kolażu fotograficzno-malarskiego jest Jakub Biłuński, śląski dziennikarz, który pisze o nich w swoim felietonie: Małe Pięści – Pocztówki z Ostrowa (cz.1), które ukazały się w 2017 roku na łamach bokser.org.
Obrazy Biegańskiego zestawiają z sobą kontrastujące treści – fotografia pokazuje świat ze sporą dokładnością, jeden do jednego, ale w realność tę rozlewa się czerń gęstej farby. Zasłania i ukrywa, ale jednocześnie wydobywa na wierzch to, czego nie zakryła, paradoksalnie podkreśla i rozjaśnia to, co na płótnach ważne.