Aukcje

Pragaleria

Stalowa 3, Warszawa

 

Nikodem Baiser 

Urodzony w 1988 r. w Biskupcu. Ukończył szkołę podstawową. Samouk wychowany na germańskich ekspresjonistach. W swojej twórczości inspiruje się przemocą, seksem, okultyzmem, pornografią, egzystencjalizmem i walką o ego. Pasjonują go kobiety, skrajne emocje, sny, ukryte pragnienia i ciemna strona człowieczeństwa. Eksplorując erotykę i seksualność poszukuje wstydu, intymności oraz wyjałowionych z moralnych pobudek fantazji. Podszywając to brutalnością i mrokiem przekształca brzydotę w piękno a piękno w zepsucie. Kwestionując granice, kulturę czy poprawność tworzy niedopowiedziane kompozycje.

 

Malarstwo Nikodema Baisera od zawsze wymykało się wszelkim próbom zaszufladkowania czy przyporządkowania do konkretnego stylu lub zjawiska. Artysta tworzy nieposkromione, dzikie kompozycje, które wchodzą w dialog z naszą emocjonalnością, drażnią i podniecają nasze zmysły, działają bezpośrednio na instynkty. Nikodem Baiser, czego nigdy nie ukrywał, jest samoukiem. Być może dzięki indywidualnemu skupieniu na nauce rzemiosła malarskiego, uniknął pułapki wtórności, taniego efekciarstwa i powielania trendów, w którą często wpadają młodzi artyści. Swoje inspiracje czerpie z niemieckiego ekspresjonizmu, fascynuje go seks i pornografia, okultyzm i świat snów, muzyka i kultura ulicy, łamie tematy tabu, żongluje pięknem i brzydotą, wyraźnie preferując to drugie. W obrazach Nikodema Baisera często brak koloru, dominują szarości, czernie i biele, przedstawione postacie ulegają deformacji, a tytuły prac często stanowią długie cytaty z utworów hip-hopowych. A mimo to, instynktownie czujemy, że to malarstwo szczere do bólu, uczciwe wobec widza i mówiące w sposób bezpośredni o rzeczach nam najbliższych. Oglądamy obrazy Nikodema Baisera, wiedząc, że odnajdziemy w nich prawdę.

Marcin Krajewski

Tomasz Wytrykowski jest szesnastolatkiem który w w czerwcu tego roku uległ poważnemu wypadkowi komunikacyjnemu, w wyniku którego doznał poważnego urazu kręgosłupa szyjnego, co skutkowało porażeniem czterokończynowy. Przed Tomkiem długa droga, ale pierwszy rok rehabilitacji jest zawsze najważniejszy. W tej chwili Tomek wymaga całodobowej opieki oraz bardzo drogiego leczenia farmakologicznego, które przekracza możliwości finansowe rodziny.

Ceny wywoławcze wszystkich obiektów to 100 zł. Zapraszamy do wspólnej licytacji. Wierzymy, że wspólnie możemy pomóc Tomkowi wrócić do pełnej sprawności!

licytacja ONEBID TUTAJ

katalog online dostępny TUTAJ

Zapraszamy również na WIRTUALNY SPACER po wystawie przedaukcyjnej, do którego link znajdą Państwo TUTAJ

KIEDY?

17-27.01.2018 r. – w godzinach pracy Centrum Kreatywności przy ul. Targowej będzie można zwiedzać ekspozycję przedaukcyjną.

27.01.2018 r.- o godz. 16:30 aukcja

GDZIE?
Centrum Kreatywności ul. Targowa 56

Z KIM?
Współorganizatorem i inicjatorem aukcji organizowanej przez Fundację
Promocji Sztuki Polskiej jest Pragaleria oraz artysta Piotr Trusik

NA CO PRZEZNACZYMY ŚRODKI?
Na pomoc w finansowaniu rehabilitacji Tomasz Wytrykowskiego

Piotr Szwabe vel Pisz – (ur.1975 w Gdyni) – stypendysta College  of  Art  w Londynie, malarz ścienny i sztalugowy, poeta,tekściarz,instalator form przestrzennych, kurator, amator podróżnik,czasami gra na bassie, stypendysta kulturalny Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego.

Współtwórca trójmiejskiej formacji artystycznej „Pracownia Ludzie Gdańsk” (aktywny udział 1998–2000) oraz malarskiej grupy SAM im. Vincenta Van Gogha (aktywny udział 2003–2006). Jego obrazy znajdują się w prywatnych kolekcjach w Polsce i za granicą.

 

Pomysłodawca, organizator i uczestnik:

 

                      Międzynarodowego Festiwalu Malarstwa Monumentalnego -Gdańsk -Zaspa 2009 – 2016;

                     współtwórca najwiekszej na świecie kolekcji malarstwa wielkoformatowego na wielkiej płycie-Gdańsk-Zaspa/os. Młyniec

 

Książki poetyckie:

 melorecytator/tekściarz zespółów/projektów alternatywnych umarłych i aktywnych:

 “21.28”,Twórcy (Nie)Rzeczywistości, „BOHATER” ,

 

pisz&arszyn GIG,Gaj Ojców,chAoS Gedanensisss /bass/.

STYPENDIA ARTYSTYCZNE:
2010-2013 – Stypendium Prezydenta Miasta Szczecin
2011 – Stypendium Prezesa Zarządu Neptun Developer – Jolanty Drąszkowskiej
2012 – Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
2014/15-2018/19 – Stypendium Rektora UMK dla najlepszych studentów – Toruń
2017 – Stypendium Ministra Edukacji i Szkolnictwa Wyższego
2018/19 – Stypendium Rektora UMK dla najlepszych doktorantów – Toruń

WYSTAWY INDYWIDUALNE:
2010 – Indywidualna wystawa rysunku „Mt 27; 46” – Galeria Akademicka „Oda w Sercu” – Szczecin
2012 – Indywidualna wystawa rysunku „Love will tear us apart” – Galeria 111 – Szczecin
2013 – Indywidualna wystawa rysunku „Delirium” – Galeria ND – Szczecin
2014 – Wystawa litografii Eweliny Kołakowskiej, Klubokawiarnia Ahoj! Cafe; wrzesień-październik – Toruń
2015 – Wystawa litografii Eweliny Kołakowskiej, Zezowate Szczęście; lipiec-wrzesień – Toruń
2016 – Indywidualna wystawa grafiki i malarstwa „Darkness visible” – Galeria Centrum Kultury, Dwór Artusa – Toruń
2017 – Indywidualna wystawa grafiki „Ciało/chaos pragnień i gniewów” – Galeria Dom Muz – Toruń
2017 – Indywidualna wystawa grafiki „Pogłosy dnia wczorajszego” – Galeria Dworzec Zachodni, ACKiS OD NOWA – Toruń
2017 – Indywidualna wystawa grafiki i malarstwa „Bodyscape” – Galeria PRAGALERIA – Warszawa

WYSTAWY i NAGRODY:
2013 – Wystawa poplenerowa „Polsko Niemieckie spotkania sztuki Wolin-Usedom” Galeria Kalejdoskop – Usedom, Niemcy
2013/14 – „Jasiński&Friends II – malarstwo, grafika, fotografia, rzeźba, pozłotnictwo” Galeria Przy Teatrze AMARISTO – Warszawa, Polska
2014 – „NOTO-Notatnik artysty” – Galeria Fundacji Sztuki Nowej ZNACZY SIĘ – Kraków, Polska
2014, 2016, 2019 – „Biennale Małej Formy Graficznej i Exlibrisu”; lipiec – Ostrów Wielkopolski
2016 – I Międzynarodowe Biennale Grafiki – Łódź
2017 – I Międzynarodowe Triennale Grafiki – Cieszyn
2017 – XVI Międzynarodowe Triennale Małych Form Graficznych – Łódź
2017 – Nagroda im. prof. Edmunda Piotrowicza w roku akademickim 2016/17 w dyscyplinie: Grafika, przyznana przez Dziekana Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Panią prof.dr hab. Elżbietę Basiul
2017 – Wyróżnienie honorowe – 2nd International Print Biennial – Łódź, Polska
2018 – III Międzynarodowy Konkurs Malarski Fundacji Trzy Mosty, udział w wystawie i wyróżnienie honorowe – Warszawa, Polska
2018 – „Wystaw się!” Pokonkursowa wystawa fotografii, Centrum Sztuki Współczesnej – Toruń, Polska
2018 – International Print Center New York, „2018/Summer” – Nowy Jork, USA
2018 – Graphic Art Biennial of Szeklerland – Rumunia
2018 – II Międzynarodowa Wystawa i wymiana grafiki erotycznej „69” – Hiszpania
2018 – Tytuł najlepszego Absolwenta Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu 2017/18
2018 – III Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza, 47. Pomorska Grafika Roku 2017 – Galeria GTPS – Gdańsk, Polska
2019 – „Japonia & Polska – Wystawa upamiętniająca 100. rocznicę nawiązanie stosunków dyplomatycznych”, Wydział Informacji i Kultury Ambasady Japonii – Warszawa, Polska i Tokio, Japonia
2019 – Honorary Work Award, Guanlan International Print Biennial – Chiny
2019 – 10. Triennale Grafiki Polskiej – Katowice, Polska
2019 – „Sexta Bienal Nacional De Artes Graficas „Shinzaburo Takeda – Pais invitato de honor Polonia” – Museo de Los Pintores Oaxaquenos Mupo – Oaxaca, Meksyk
2019 – The 5th Bangkok Triennale International Print and Drawing – Tajlandia
2019 – Brita Prinz Arte – Print Award Carmen Arozena „Espacio Canario de Creacion y Cultura”, Madryt – Hiszpania
2019 – The International Graphic Art Festival UNI Graphica – Krasnodar, Rosja
2019 – Eight International Print Art Triennial SOFIA 2019 – Bułgaria
2019 – Mini Maxi Prints – Berlin, Niemcy

Ewelina Kołakowska od lat niezmiennie snuje opowieść o cielesności. W swoich dziełach przedstawia ciała w procesie, ciała w relacji, ciała oczekujące na dotyk, drżące z podniecenia, rozkoszy, naprężone, spięte lub wiotkie, bezwładne, unoszone w górę przez czyjeś silne ręce. Artystkę fascynuje zmysł dotyku. Fizyczny kontakt dwóch ciał może być przyjemny i oczekiwany, lub niechciany, czasem bolesny. Pomiędzy postaciami z obrazów rozgrywa się prawdziwy spektakl namiętności. Widz obrazów Eweliny Kołakowskiej zostaje obsadzony w roli podglądacza, mimowolnego uczestnika tej erotycznej gry, która odbywa się na powierzchni płócien. To rola, która rzadko jest dla nas przyjemna i wygodna. A jednak, pomimo niepokoju, czasem nawet emocjonalnego dyskomfortu, jaki możemy odczuwać podczas kontaktu z pracami Eweliny Kołakowskiej, nie jesteśmy w stanie im się oprzeć. Nie możemy oderwać wzroku, czerpiąc dziwną, voyeurystyczną przyjemność z aktu obserwacji.

Choć wszystkie prezentowane prace utrzymane są w niemal monochromatycznej, czarno – szaro – białej kolorystyce, to jednak spektrum emocji, jakie się z nich wyłania jest niezwykle szerokie. Pożądanie sąsiaduje z obrzydzeniem, obietnica poczęcia nowego życia ze śmiercią, miłość z odrzuceniem i samotnością, oczekiwanie z lękiem i niepokojem. Twarze wykrzywiają się w grymasie, silne męskie palce ściskają miękką materię delikatnego, kobiecego ciała. Czasem unia dwóch ciał ulega rozpadowi. Pomiędzy ludzi wkrada się smutek i poczucie izolacji. Tam, gdzie kończy się dotyk, zaczyna się samotność.

Marcin Krajewski

Nagrody i wyróżnienia:

–  Nagroda specjalna konkursu „A co z wartościami? Prawda.”, Centrum Historii Zajezdnia, Wrocław, 2021
–  Finalistka I Biennale Malarstwa Lubelska Wiosna, Lublin, 2021

– Finalistka IV Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, 2020

– laureatka Konkursu Rektora APS na najlepszą pracę dyplomową 2016/17
– finalistka II Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
– laureatka Konkursu Rektora APS na najlepszą pracę dyplomową 2014/15

Najważniejsze wystawy:

2021:

– wystawa pokonkursowa „A co z wartościami? Prawda.”, Centrum Historii Zajezdnia, Wrocław, 2021
– wystawa zbiorowa „Malarstwo 2020-2021” Sekcji Malarstwa OW ZPAP,
Galeria DAP, Warszawa, 2021
– wystawa indywidualna „Dawno, niedawno…, dzisiaj.”, Muzeum Karkonoskie, Jelenia Góra
– wystawa pokonkursowa, I Biennale Malarstwa Lubelska Wiosna, Centrum Spotkania Kultur, Lublin

2020:

– wystawa pokonkursowa, IV Ogólnopolski Konkurs im. Leona Wyczółkowskiego, Galeria Miejska BWA, Bydgoszcz

2019:

Spotkanie światów, Podziemia Kamedulskie, Warszawa (wystawa indywidualna)
Spotkanie światów, Ośrodek Kultury Ochoty, Warszawa (wystawa indywidualna)
Sto lat!, Uniwersytet Ekonomiczny, Kraków (wystawa indywidualna – stała ekspozycja)
Sceny zatrzymane, Galeria Aneks, Dom Chemika, Puławy (wystawa indywidualna)
Sto lat!, Galeria Sztuki Współczesnej w Pałacu Zielińskich, Kielce (wystawa indywidualna)

2018:

Niepozory, Galeria APS, Warszawa (wystawa indywidualna)
Sceny zatrzymane, Pragaleria, Warszawa (wystawa indywidualna)
Sto lat!, Biała Galeria CENTRUM, Nowohuckie Centrum Kultury, Kraków (wystawa indywidualna)

2017:

Sceny zatrzymane, Galeria Kwadrat Artystyczny, Ryki (wystawa indywidualna)

2016:

– II Ogólnopolski Konkurs im. Leona Wyczółkowskiego, Galeria Miejska BWA, Bydgoszcz (wystawa pokonkursowa)
Sceny zatrzymane, Galeria APS, Warszawa (wystawa indywidualna)

2015:

Sceny zatrzymane, Kurzelaty (wystawa indywidualna)
Babcia, Gminny Ośrodek Kultury, Kłoczew (wystawa indywidualna)

2014:

Szkice i malarstwo, Klubokawiarnia przy Centrum Środowisk Twórczych Ochoty Fundacji Sztuka Życia, Warszawa (wystawa indywidualna)
Szkice, Galeria Salon Owalny, Instytut Edukacji Artystycznej, Warszawa (wystawa indywidualna)

test