Kolekcja ceramiki nowoczesnej Aleksandry i Bogusława Kopydłowskich zapoczątkowana w latach 70. XX w. w dużej mierze powstała dzięki kontaktom w środowisku związanym ze sztukami plastycznymi, rzemiosłem i wzornictwem. Znaczna część obiektów pozyskiwana była bezpośrednio od twórczyń i twórców niedługo po ich powstaniu na różnorodnych targach, wystawach oraz wizytach studyjnych.
Do dzisiaj zachowana została dokumentacja kupna części obiektów wraz z oryginalnymi etykietami cenowymi. Zbiór powstający dzięki wiedzy i doskonałemu wyczuciu jego twórców w obecnej formie konkurować może z najlepszymi kolekcjami muzealnymi. Zbiory rodziny Kopydłowskich są wyjątkowo kompletnym i reprezentatywnym przeglądem postępowych strategii twórczych i różnorodnych dróg osiągnięcia wyrazu artystycznego medium ceramiki.
Zbiór doskonale ilustruje również kluczową rolę kobiet w rozwoju dorobku ceramicznej twórczości polskich artystów. Obiekty pozyskiwane były przez Aleksandrę i Bogusława Kopydłowskich mają szansę stać się narzędziem do opowiadania o dorobku polskich ceramików i ceramiczek.
Kurator wystawy: Jędrzej Zakrzewski
———————————————————————————————————————
Aleksandra Kopydłowska (1932 – 2010) – historyczka sztuki
Pracowała w Muzeum Narodowym w Warszawie, później w Mennicy Państwowej oraz Centralnym Biurze Wystaw Artystycznych “Zachęta”. Jest autorką Katalogów Medali wybitych przez Mennicę Państwową.
Pracowała w Muzeum Narodowym w Warszawie, później w Mennicy Państwowej oraz Centralnym Biurze Wystaw Artystycznych “Zachęta”. Jest autorką Katalogów Medali wybitych przez Mennicę Państwową.
Bogusław Kopydłowski (1920 – 1994) – historyk sztuki, malarz
Pracował w Muzeum Narodowym w Warszawie jako specjalista ds. kowalstwa artystycznego i średniowiecznych sreber. Pod koniec lat 60. XX w był dyrektorem Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. W latach 70. XX w pracował w Desie, później w Wydziale Kultury w Najwyższej Izbie Kontroli. Jest autorem katalogów ”Polskie kowalstwo architektoniczne” i ”Kowalstwo artystyczne”.
Pracował w Muzeum Narodowym w Warszawie jako specjalista ds. kowalstwa artystycznego i średniowiecznych sreber. Pod koniec lat 60. XX w był dyrektorem Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. W latach 70. XX w pracował w Desie, później w Wydziale Kultury w Najwyższej Izbie Kontroli. Jest autorem katalogów ”Polskie kowalstwo architektoniczne” i ”Kowalstwo artystyczne”.
———————————————————————————————————————
———————————————————————————————————————
———————————————————————————————————————