Artystka Tygodnia: Zanna Brzyzek

Pragaleria

Stalowa 3, Warszawa

Artystka Tygodnia: Zanna Brzyzek

Moje główne źródła inspiracji do tworzenia sztuki to nowoczesny styl z połowy wieku i ludzka forma wraz ze światłem, kolorem i ruchem. Styl ten niesie ze sobą wyrafinowaną elegancję, energię i estetykę wraz z geometrycznymi kształtami i kontrastami, które absolutnie kocham. Moje prace artystyczne ukazują kontrast pomiędzy subtelną i delikatną nagością a kompozycją prostych geometrycznych kształtów i form.

Zanna Brzyzek

Nie ulega wątpliwości, że malarstwo Zanny Brzyzek cechuje niezwykła elegancja w układzie form, subtelność i wyrafinowanie w rozplanowaniu kompozycji i przede wszystkim – przemyślany, aluzyjny program treściowy. Główną bohaterką jej obrazów jest kobieta. Artystka umieszcza sylwetki swoich protagonistek w unikatowej scenerii, łącząc ze sobą na płótnie dwa odrębne światy – sztuki figuratywnej i abstrakcyjnej. Zanna Brzyzek przedstawia delikatne kobiece postacie, nagie lub w odzieniu, na tle prostych kształtów geometrycznych, wśród których dominują prostokąty i owale. Ten nierealny, patchworkowy krajobraz nadaje dziełom malarki silny walor dekoracyjny. Szczególne znaczenie ma tu używana przez nią paleta barwna – wysmakowana, pastelowa, a jednocześnie mocna, nasycona, przyciągająca oko widza. Kolory zestawione zostają ze sobą na zasadzie kontrastu. Róże sąsiadują z błękitami i grantami, turkusy z beżami, bielą a nawet czernią. Dzięki temu, obrazy te, pomimo subtelnej, stonowanej tematyki i formy, stają się nośnikami ekspresywnej i czytelnej wypowiedzi artystycznej.

Kim jest kobieta z płócien Zanny Brzyzek? Paradoksalnie, to postać delikatna i silna jednocześnie. Jej sylwetka jest smukła, wręcz filigranowa, ciało miękkie i jedwabiste. Rzadko dane jest nam oglądać oblicza bohaterek obrazów. Zazwyczaj odwrócone są one do widza tyłem, czasem ich twarze ukrywają przed naszym wzrokiem kwiaty lub kunsztownie, dekoracyjnie opracowane ryby – co sugeruje silny związek przedstawionych postaci ze światem natury. Przemawiać za tą tezą może również fakt, że niemal w każdym z płócien odnajdziemy motywy wywiedzione z królestwa fauny. Oprócz wspomnianych już ryb, często pojawiają się również przelatujące ptaki, za którymi podążają spojrzenia przedstawionych postaci lub motyle, które na chwile przysiadły na ich odsłoniętych ciałach. Warto również zwrócić uwagę na charakterystyczne pozy, które przyjmują bohaterki obrazów Zanny Brzyzek. Wydawać by się mogło, że wyrażają one wyobcowanie, bezbronność, odczucie nostalgii czy wręcz melancholii. Jednocześnie nie mamy wątpliwości, że pomimo tak wyrazistej i mocnej scenerii wokół, to właśnie kobieta pozostaje w centrum kompozycji (zarówno pod względem formalnym jak również treściowym), to jej poddana zostaje przedstawiona rzeczywistość i to ona kontroluje prowadzoną narrację i wyznacza kierunki interpretacji dzieła. Ta siła i moc sprawcza, ukryta pod delikatną, filigranową powłoką, stanowić może sedno programu treściowego obrazów Zanny Brzyzek.

Marcin Krajewski

Opublikowano: 2020-09-29